گزارش دوره مقدماتی سیاست‌گذاری سلامت

این دوره در ده جلسه و در حد فاصل شهریور تا آذر ماه ۱۴۰۱ و با تدریس اعضای هیئت علمی و فارغ­‌التحصیلان دکتری تخصصی مدیریت دولتی، خط‌­مشی‌­گذاری عمومی و سیاست­‌گذاری سلامت برگزار گردید.

مرکز تحقیقات ثریا با توجه به چشم­ انداز خود مبنی بر تبدیل به «یکی از مراکز کلیدی و تأثیر‌گذار در حیطه سیاست­ گذاری نظام سلامت کشور» و نظر به مأموریت در راستای تحلیل نظام‌مند مسائل حوزه سلامت و ارائه راهکارهای مناسب، فراگیر شدن تحقیق و پژوهش هدفمند در میان دانشجویان و بسترسازی تربیت نیروهای متعهد و متخصص در راستای اهداف انقلاب اسلامی، اقدام به برگزاری «دوره مقدماتی سیاست­گذاری سلامت» نمود.

 

 

هدف از برگزاری این دوره آموزش مقدمات لازم جهت پژوهش در حیطه سیاست­ گذاری، خط­ مشی ­گذاری و تصمیم­ سازی در حیطه سلامت بود که یکی از مهم­ترین زمینه ­های فعالیت مرکز می­باشد.

 

این دوره در ده جلسه و در حدفاصل شهریور تا آذر ماه ۱۴۰۱ و با تدریس اعضای هیئت علمی و فارغ­ التحصیلان دکتری تخصصی مدیریت دولتی، خط ­مشی­ گذاری عمومی و سیاست­  گذاری سلامت برگزار گردید. (همچون دکتر سید مجتبی امامی عضو هیئت ­علمی گروه مدیریت دولتی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)، دکتر مهدی مختاری پیام مدیر گروه سلامت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دکتر حمید ایزدبخش مدیر هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و…)

 

 

سرفصل ­های دوره پس از جلسات مختلف با متخصصان و کارشناسان این عرصه و بررسی برنامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) سیاست­ گذاری سلامت مصوب هفتاد و دومین جلسه شورای عالی برنامه ­ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه درسی معارف اسلامی و مدیریت دولتی، گرایش تصمیم­ گیری و خط ­مشی­ گذاری عمومی دانشگاه امام صادق (ع)، سرفصل ­های واحد سیاست­ گذاری سلامت دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نیز برخی منابع خارجی شامل برنامه ­های استراتژی سلامت، اقتصاد سلامت و سیاست­ گذاری سلامت دانشگاه هاروارد، دانشگاه واگنر و دانشگاه جان هاپکینز احصاء شد.

 

 

پس از ارزیابی ­های صورت­ گرفته، سرفصل‌های زیر جهت تدریس مفاهیم عام خط­ مشی­ گذاری و اختصاصی نظام سلامت در نظر گرفته شد:

  • مقدمات خط‌مشی‌گذاری عمومی
  • فرایندهای خط‌مشی عمومی
  • ارزیابی خط‌مشی عمومی
  • تحلیل خط‌مشی عمومی
  • چارچوب‌های نظام سلامت
  • مدل‌های نظام سلامت
  • مسئله‌شناسی در نظام سلامت
  • تحلیل ذی‌نفعان

 

 

در این دوره که با شرکت ۲۵ نفر از اعضای مرکز و نیز دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی برگزار گردید، مقرر شد یک پروژه مرتبط با نظام سلامت به عنوان نمونه و جهت درک بهتر مفاهیم تدریس ­شده و کسب تجربه کارآموزان دوره، با نظارت اساتید انجام شود.

 

 

لازم به ذکر است مرحله دوم این دوره با سرفصل‌های ذیل برگزار خواهد گردید:

  • مفاهیم عمومی:

الف) حکمرانی

ب) تفکر نقادانه

ج) مبانی اقتصاد

 

  • مفاهیم اختصاصی سلامت:

الف) جریان­شناسی

ب) عوامل اختصاصی نظام سلامت ایران (نظام شبکه، پزشک خانواده و…)

ج) اقتصاد سلامت

د) سلامت جهانی

ه) سلامت عمومی

و) فرایند تصویب قانون در ایران

ز) نگارش گزارش سیاست­ پژوهی

 

مرکز تحقیقات ثریا از مساعدت‌های معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی و معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برگزاری این دوره تقدیر و تشکر می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *