این پژوهش با توجه به اجرای نسخه (۰۱) برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در مناطق روستایی و مناطق شهری زیر بیست هزار نفر و اجرای آزمایشی نسخه (۰۲) نظام ارجاع در مناطق شهری استان مازندران و فارس تدوین شده و به بررسی چالشهای نسخه (۰۳) برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع پرداخته است. در این پژوهش، اسناد و مطالعات انجامشده در حوزه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و همچنین گزارشات دستگاههای مربوطه مانند وزارت بهداشت در رابطه با این موضوع مورد بررسی قرار گرفتهاست.
در این مطالعه، ابتدا پژوهشهای صورت گرفته در رابطه با اجرای برنامه پزشکی خانواده در ایران از طریق پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، PubMed و … مورد بررسی قرار گرفته و در چارچوب الگوی ۲۰۰۶ سازمان بهداشت جهانی (Building Block) مسائل و چالشهای این برنامه احصا گشت. در گام بعدی این مسائل و چالشها در قالب جلسات بحث گروهی (Focus Group Discussion) تحلیل شده و نقطه نظرها و پیشنهادات اجرایی آن در قالب گزارش سیاستی تدوین شدند.
بر اساس این گزارش، با توجه به اجرای چندین باره برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و اشکالات فراوان در اجرای این برنامه و عدم دستیابی به اهداف مطروحه که باعث ایجاد ذهنیت نامناسب نسبت به برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع شده است، باید در اجرای نسخه (۰۳) برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع کمال احتیاط را اعمال کرده و حتیالامکان چالشها، نارساییها و ایرادات برنامه مذکور رفع گردد.
با توجه به پژوهشهای و بررسیهای صورت گرفته در رابطه با نسخه (۰۳) برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، چالشها و موانع اجرای برنامه مذکور در کشور به شرح ذیل است:
۱) نیازسنجی و بسته خدمات سلامت
نیازسنجی سلامت در نسخه (۰۳) شیوهنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری دیده شده است؛ ولی با توجه به اهمیت بسیار زیاد آن، باید با جزئیات بیشتری به آن پرداخت. جهت انجام این مهم باید کمیتهای تشکیل شده تا بهصورت مداوم اقدام به نیازسنجی نموده و از نتایج حاصل از آن در سیاستگذاری و برنامهریزی برای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع استفاده شود.
۲) تأمین مالی و ضمانت اجرایی برنامه
با توجه به تجربه طرحهای کلان گذشته مانند طرح تحول سلامت، در نظر گرفتن بودجه سالیانه به عنوان منبع مالی پایدار طرح، اشتباه بزرگی بوده و نمیتواند اجرای تمام و کمال و بلندمدت آن را تضمین نماید. همچنین یکی از منابع تأمین اعتباری که برای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در نظر گرفته شدهاست، بیمهها هستند که با توجه به وضعیت نابهسامان سازمانهای بیمهگر پایه و معوقات آنها، امکان تزریق اعتبار مورد نیاز را به طرح مذکور ندارند.
۳) اجرای راهنماهای بالینی
با توجه به لزوم نظارت بر برنامه و اجرای راهنماهای بالینی در نظام ارجاع، آغاز اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع بدون راهنماهای بالینی بیمعنا بوده و بلاشک این برنامه به اهداف خود دست نخواهد همچنین با توجه به مقاومت پزشکان و سایر کادر درمان در مقابل اجرای راهنماهای بالینی، پیشنهاد میشود ضمن فرهنگسازی و اقناع تیم پزشکی خانواده، تدوین راهنماهای بالینی بهصورت همزمان صورت گرفته و اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع پس از آن آغاز شود.
۴) نظارت و ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد در نسخه (۰۳) برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، دارای جایگاه ویژهای نبوده و بر روی آن تمرکز نشده است. همچنین سازوکار و شاخصهای ارزیابی عملکرد در این برنامه باید با توجه به نسخه (۰۳) مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاح شود.
۵) آموزش پزشکی
برهم خوردن نسبت نیروهای متخصص در مقابل نیروهای عمومی، تمرکز بیش از اندازه محتوای آموزشی بر درمان بیماریها، ضعف در توانمندسازی پزشکان برای مدیریت نظام شبکه و سیستم مراقبتهای بهداشتی اولیه و فقدان آموزش در زمینههای علوم اجتماعی و انسانی از جمله مشکلات مربوط به آموزش پزشکی است که میبایست جهت اجرای صحیح پزشکی خانواده اصلاح گردند.
۶) فرهنگسازی
در رابطه با اهمیت فرهنگسازی در برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع میتوان به این مسئله اشاره کرد که بیماران به توانمندی پزشک عمومی و پزشک خانواده خود اعتماد کافی نداشته و مایل هستند به پزشک متخصص و فوقتخصص مراجعه کنند. این تخصصگرایی علاوه بر جامعه، در میان پزشکان نیز رواج داشته و تمایلی به پیگیری روند درمان از سطوح اولیه ندارند.
10 نظر
تخصصگرایی علاوه بر جامعه، در میان پزشکان نیز رواج داشته و تمایلی به پیگیری روند درمان از سطوح اولیه ندارند.
مقاومت پزشکان و سایر کادر درمان در مقابل اجرای راهنماهای بالینی.
دو جمله فوق صحیح نیستند و احتمالا ناشی از ذهنیت پزشک ستیزی حاکم بر رسانه هاست.
فرهنگسازی بعد از بودجه و روش تامین آن مهمترین موضوع است اما به عنوان آخرین اشکال به آن پرداخته شده
نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم
🛑 نهی از منکر اقتصادی!
معاونت محترم بهداشتی وزارت بهداشت !
اگر به پزشکان خانواده فارس اعتماد ندارید، اگر به نمایندگان مجلس شیراز اعتماد ندارید، به نظرات منصوبان خود در دانشگاه شیراز که قاعدتا اعتماد دارید! به نتایج پژوهش ها حول شاخصهای بهداشتی در فارس و مازندران که اعتماد دارید! تمام بررسی ها و شواهد حاکی از شکست طرح پزشک خانواده بوده است!
والله بالله تالله اجرای سراسری طرح پزشک خانواده با آن دستورالعملی که منتشر کرده اید یک فاجعه مدیریتی ملی خواهد شد زیرا اشکالات مرحله ۱۲ ساله پایلوت را رفع نکرده اید و حتی اشکالاتی جدید به دستورالعمل آن افزوده اید!
۴۷ همت در سال جاری برای اجرای فازهای اول طرح سراسری اختصاص داده اید، در حالی که برای تبدیل سرانه ۱۵ هزارتومانی به ۲۵ هزارتومان و رفع معضل در فارس و مازندران، کمتر از یک همت(۰/۶ همت) نیاز بود !!
در دستورالعمل های خود حتی یکبار هم خدمت گیرندگان را در ازای خدمات ظاهرا ارزان که هزینه آن را بیمه ها و دولت متحمل خواهند شد، موظف به چیزی نکرده اید حتی موظف به مراجعه به مطب پزشکانشان! هزینه هایی که صرف ساختن و سوختن سرم و سوزن و لوله آزمایشگاهی خواهد شد.
آنچنان که دیدیم شاخصهای بهداشتی مردم فارس و مازندران با این روش بهبود نیافت پس شاخصهای بهداشتی در سایر کشور نیز رشدی نخواهد کرد مگر با الزام مردم به پیگیری سلامت خود و با تامین درآمدی بالاتر از تزریق بوتاکس و دستفروشی و میوه فروشی برای پزشکان.
((وَلا تکونوا کالَذینَ تفَرَّقوا وَاختَلَفوا مِن بَعدِ ما جاءَهُمُ البَیِّنات))
اردوان بهرامی پزشک خانواده
۷ آذر ۱۴۰۲
https://t.me/DoctorsFarm
از ما گفتن بود
از ما پیشنهاد بود
از ما نقد بود
از ما راه حل بود
دیگر می ماند مصلحت و خسروان
طرحی که الان در فارس دارد اجرا میشود یک پوسته خالی از طرح واقعی پزشک خانواده است. شاهد این ادعا هم عدم تفاوت شاخصهای بهداشتی فارس با سایر استانهاست. درواقع این طرح به این شکل بیهوده هست اما به دلیل حیثیتی بودن(؟!) دارد کج دار و مریز ادامه پیدا میکند. آن طرح سلامت محور که دکتر فرشیدی در کشور استارت زد هم قطعا با آن دستورالعمل اجرایی که ازش دیدیم سرنوشت مشابه و شاید بدتری نسبت به فارس خواهد داشت و از همین منظر است که تاکید میکنم مشکل این طرح ها پزشکهایش نیستند بلکه اولا سرانه دوما سرانه و سوما مردم هستند.
طرح باید برای پزشکها جذاب تر از ژل و بوتاکس و میوه فروشی و کاسبی های دیگر باشد و نیز مردم را ملزم کند مراجعه کنند تا کمتر مریض شوند تا هزینه های غیرمستقیم دولت کم شود. وگرنه اینکه هر وزیری بخواهد یک طرحی را استارت بزند صرفا به خاطر الزام مجلس و برنامه توسعه و یک پوسته خالی جدید درست کند کلاه پس معرکه است. ما باید منافع خودمان پزشکها را در طول منافع ملی قرار بدهیم تا همیشه منافعمان تامین باشد. خروج ما از طرح به معنی اعتراض ما به کل طرح از جمله سرانه های ناکافی است نه اعتراض ما صرفا به سرانه های ناکافی! متاسفانه هم مدیران وزارتی هم بیمه ها و هم ما به صورت جداگانه دنبال منافع خودمان هستیم و نتیجه شده همین حملات به یکدیگر. وزارتی ها باید از پوپولیزم و دستآوردسازی های تبلیغاتی دست بکشند و بیایند بنشینند با ما برای استارت یک طرح ملی واقعی همراه بشوند که کاست بنفیت آن برای جامعه ارزش داشته باشد. همه ما باید در یک تیم می بودیم نه روبروی همدیگر …
اردوان بهرامی پزشک خانواده
آذر ۱۴۰۲
آقای وزارت بهداشت آقای بیمه بسم الله !
سرانه پزشکان خانواده شهری بسیار پایین و ناعادلانه است. مدیران وزارت بهداشت و بیمه ها در پاسخ به اعتراض پزشکان، پایین بودن شاخصهای بهداشتی را بهانه کرده و با اتهام کم کاری به پزشکان، افزایش سرانه را منوط به رشد شاخصها می کنند و این پاسخ سالهاست استفاده میشود!
مدیران محترم!
پزشکان خانواده هرچه در توان داشته اند طی ۱۲ سال گذشته به کار گرفته اند و وضعیت شاخصها بهبود نیافته است زیرا مردم مقید به مراجعه نیستند!
شما مردم را ملزم به مراجعه کنید زیرا پزشکها قادر به این فرهنگسازی طی ۱۲ سال نبوده اند. سپس در صورت بهبود شاخصها، سرانه را افزایش دهید ان کنتم صادقین!
از فردا اعلام کنید تمام مردم فارس باید تا دو ماه آینده به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و تمام مراقبتهای بهداشتی برای آنان انجام شود، در صورت عدم مراجعه، فرد از طرح پزشک خانواده خارج خواهد شد و هیچ پزشکی قادر به ثبت نام وی تا یکسال آینده نخواهد بود و از ویزیت ۹ هزارتومانی و فرم ارجاع و سایر خدمات ارزان محروم خواهد شد.
ضمنا اعلام کنید هر فرد پس از مراجعه به مطب پزشک خود باید رسید حضور دریافت کند تا در صورت عدم ثبت مراقبتها، پزشک مورد مواخذه قرار گیرد.
این را اعلام کنید.
و بعد از دوماه اگر عملکرد پزشکها مناسب بود سرانه سال آینده را ۳۰ هزارتومان تصویب کنید.
🔻اعتقاد بر این است که شما مدیران قصد اصلاح شاخصها را ندارید بلکه صرفا از بهانه پایین بودن شاخصها برای توجیه سرانه ذلت بار فعلی سو استفاده می کنید.
پس بسم الله
با الزام مردم به مراجعه، این اعتقاد را به چالش بکشید و شاخصها را نیز رشد دهید.
۳ آذر ۱۴۰۲
قلعه پزشکان DoctorsFarm
پیام دریافتی👇
من شیراز هستم پزشک خانواده شهری حدودا مرکز شهر هستم در یک درمانگاه. با جمعیت کامل و دو شیفت کار میکنم. سر ماه ۲۴ تومن دریافت میکنم که ۸ تومن اجاره خانه میدم. ۴ تومن قسط وامی که برای پول پیش خانه گرفتم میدم. ۵ تومن قسط خرید ماشین میدم(ساینا است). با ۷ تومن باقیمانده هزینه خوراک و پوشاکم تامین میشود و گاهی یکی دو تومن اضافه می آید. به ندرت رستوران میرم. مسافرت دور نمیرم. سعی میکنم عروسی و تولد نرم که کادو ندم. معلوم است که خودم هم نمیتوانم ازدواج کنم. پول مهاجرت را هم که نمیتوانم تامین کنم.۳۳ ساله هستم و فعلا خودم را زنده نگه داشتم ببینم آینده چه میشود.
خواهش میکنم این پیام من را به جای وزارت بهداشت یا نظام پزشکی به دانش آموزان تجربی و دانشجویان پزشکی برسانید. سپاسگزارم
اینجا آنطرف پل است!
در اوایل اجرای طرح پزشک خانواده شهری، حقوق مراقبین سلامت به صورت بخشی از سرانه دریافتی پزشک تعریف می شد و هر مراقب سلامت ۱۲ درصد از مبلغ سرانه واریزی به حساب پزشک را دریافت می کرد. در اوایل طرح و با سیاست جلب نظر پزشکان برای ورود به طرح، سرانه در سال ۱۳۹۲ به میزانی بود که ۱۲ درصد آن برای مطبی با ماکزیمم جمعیت حدود ۱/۴ برابر حداقل حقوق اداره کار می شد. اما با گرفتار شدن پزشکان در طرح و عبور آهوی دولت از پل، به تدریج سرانه فریز شد تا اینکه در سالهای بعد ۱۲ درصد سرانه از حداقل حقوق اداره کار کمتر شد!!!!! و در سال جاری به ۶۵ درصد آن رسید!! لذا مراقبین سلامت که با مدرک لیسانس یا کاردانی و با ۸ ساعت کار در روز چنین وضعیتی را پیش روی خود می دیدند دست به اعتراض زدند و از اینجا بود که معضل بزرگ حقوق مراقبین پیش آمد و تاکنون لاینحل مانده است.
اخیرا در فارس قول داده شد که دانشگاه یا استانداری مابه التفاوت ۱۲درصد سرانه واریزی به حساب پزشک و حداقل حقوق اداره کار را به مراقبین پرداخت خواهد کرد که قول محکمی نبود
چنانچه همین حقوق مراقب را ملاک تعیین سرانه قرار دهیم، برای مساوی شدن ۱۲ درصد سرانه با حداقل حقوق اداره کار، در مطبی دارای ماکزیمم جمعیت، سرانه سال ۱۴۰۲ باید برابر با ۲۴ هزار تومان باشد نه ۱۵ هزار تومان فعلی!!
و چنانچه وضعیت حقوق مراقبین در سال ۱۳۹۲ نسبت به حداقل حقوق اداره کار کارگر در همان سال را ملاک قرار دهیم، حقوق مراقب در سال ۱۴۰۲ در صورتی برابر با ۱/۴ حقوق کارگر می شود که سرانه برابر با ۳۴ هزارتومان باشد و ۱۲ درصدش به مراقب سلامت تعلق گیرد!
این قصه پرغصه را پایانی نیست!
۲۱ آبان ۱۴۰۲
قلعه پزشکانDoctorsFarm
وضعیت مبلغ سرانه پزشکان خانواده شهری فارس و مازندران نیز جالب است:
مبلغ سرانه در صورت رشدی برابر با رشد حقوق کارگران باید ۳۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ باشد در حالی که ۱۵ هزار تومان است!!
این در حالیست که هزینه های اجاره مطب طی ده سال گذشته رشد سرسام آوری داشته اند.
مبلغ این سرانه با رشدی طبق رشد حقوق کارمندان، به ۳۶ هزار تومان می رسید.
حال چنانچه نرخ رشد زکات گندم را ملاک قرار دهیم مبلغ سرانه باید ۵۴ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ باشد.
جالب و عجیب آنکه در فصل تعرفه گذاری سال گذشته، خود سازمان های بیمه گر که مسئول پرداخت این سرانه هستند، مبلغ ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان را برای سال جاری مناسب اعلام نمودند اما در سایه سکوت پزشکان و نهادهای صنفی از یک طرف و شانتاژهای پزشک ستیزی رسانه ها نهایتا سازمان مثلا برنامه و بودجه و دولت مبلغ ۱۵ هزار تومان را تصویب نمودند.
این سرانه های ذلت بار همچنان با تاخیرات چند ماهه به بردگان سفیدپوش پرداخت می شود و از هفته های اخیر چماق اعمال کسورات نیز بالا رفته است.
۱۹ آبان ۱۴۰۲
قلعه پزشکانDoctorsFarm
🔴 لطفا هرکس و هرجا هستید این پیام را دست به دست کنید بلکه برسد به عقلای قوم
سلام عقلای قوم(اگر هستید)
با توجه به اینکه قصد صرف نظر از اجرای سراسری طرح پزشک خانواده یا همان سلامت خانواده و نظام ارجاع داخل پرانتز پزشکی خانواده را ندارید،
پیشنهاد می کنم برای جلوگیری از هدر رفت بودجه های کلان و نیز جلوگیری از ساخت بنایی تا ثریا کج، تغییرات زیر را در برنامه خود لحاظ کنید:
۱_ جمعیت تحت پوشش هر پزشک را از شروع طرح، هزار نفر تعیین کنید زیرا مدیریت سلامت سه هزار نفر از عهده یک انسان ساخته نیست.
۲_ ساعت کاری پزشک را از ۸ ساعته دو شیفت به ۶ ساعته تک شیفت تغییر دهید.
۳_ حقوق مراقب سلامت را از عهده پزشک خارج کنید.
🔸️۴(حیاتی)_ در آمدی معادل حداکثر مجاز کارکنان ارگانها ( مثلا ۵۵ میلیون تومان در سال جاری) را برای پزشک تضمین کنید.
🔸️۵( حیاتی)_ با به یاد داشتن عدم اعتقاد به کمربند ایمنی خودرو در کشور تا زمان تصویب جریمه نقدی، مردم را ملزم کنید برای تداوم دریافت خدمات ارزان پزشک خانواده، نسبت به مراجعه دوره ای و ارزیابی سلامت خود اقدام کنند و در غیر اینصورت از طرح خارج شوند. زیرا هم اکنون بودجه های کلانی را از طریق بیمه ها برای پوشش چکاپ های تکراریِ افراد تکراری در فارس و مازندران پرداخت می کنید اما اکثریت مردم ابدا به تماس پزشکان برای مراجعه و تکمیل مراقب های خود وقعی نمی نهند، و شما با نواختن شیپور از سر گشادش به دنبال اعمال کسورات بر پزشکان بخت برگشته هستید. عقلای عزیز! مطب جای فرهنگ سازی نیست و پزشک نمی تواند هم با بیمار دچار چالش شود و هم اعتماد او را جلب کند.
🔹️ با تغییر رویکردهای پوپولیستی و مقطعی، سلامت مردم را بر رضایت آنان ترجیح دهید تا در بلند مدت هم به سلامت دست یابید هم به رضایت!
۲۶ مهر ۱۴۰۲
اردوان بهرامی پزشک خانواده
رضایت یا سلامت
خطاب به مدیران طرح پزشک خانواده
من یک پزشک خانواده هستم و معتقدم مشکل قابل حلی وجود ندارد
مشکل کل طرح پزشک خانواده و نه تنها مشکل پزشکان آن، اولا سرانه ناکافی، دوما سرانه ناکافی و سوما عدم فرهنگ سازی است. سایر مشکلات با حل این دو حل می شد.
هم شما و هم معاونت بهداشتی دانشگاه شیراز، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه می دانید که مشکل چیست اما همگان خواسته اید این طرح به صورت کج دار و مریز تداوم یابد.
شما نمی خواهید سرانه کافی بدهید. شما به این طرح نگاه کلان ندارید. شما نمیخواهید مردم را با الزام به رعایت قوانین این طرح ناراحت کنید. شما ترجیح می دهید دولت مبالغ هنگفتی را از طریق بیمه ها برای انجام چکاپ های غیرضروری به مردم پرداخت کند و آنان را خشنود نگه دارد، شما نمیخواهید با پرداخت مبالغ به مراتب کمتر از این اعداد هنگفت به پزشکان، آنان را راضی نگه دارید تا برای سلامت مردم کار کنند.
شما رضایت مردم را بر سلامت آنان ترجیح می دهید.
اردوان بهرامی ۲۰ مهر ۱۴۰۲
قلعه پزشکانDoctorsFarm
🔺️غفلت یا پوپولیسم؟ مساله این است!
نقش مردم به عنوان دریافت کننده خدمت در برنامه پزشک خانواده
برنامه پزشک خانواده شهری گرچه روی کاغذ کم نقص به نظر میرسید اما در عمل تبدیل به معضلی پیچیده شده است
قرار بر این بود که کادر بهداشتی بر اساس گایدلاینهای پزشکی و با رعایت موازین علمی خدماتی را به مردم ارائه دهند و سازمان های بیمه گر که زیرمجموعه حاکمیت هستند به عنوان نماینده مردم این خدمات را خریداری کنند
در اوایل اجرای برنامه امید آن میرفت که روز به روز کیفیت خدمات و اثربخشی آن افزایش و رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمت نیز بیشتر تامین شود و از طرفی حاکمیت به این اطمینان برسد که خدماتی صحیح و علمی را با قیمتی منصفانه خریداری میکند، از هدر رفت منابع خود جلوگیری میکند و سلامت جامعه را ارتقا می دهد یعنی بازی برد برد برد برای خریدار و فروشنده و خدمت گیرنده
اما به تدریج و به سیاق تمام برنامه های ناموفق دیگر، مدیریت مقطعی و پوپولیستی مدیران سیاست زده باعث انحراف برنامه از مسیر خود شد به نحوی که پزشکان خانواده که قرار بود نگه دارنده دو ریل مردم و بیمه ها در کنار یکدیگر و تسهیل کننده حرکت قطار سلامت مملکت باشند، با فشارهای مالی از طرف بیمه ها و درخواست های غیرمنطقی از طرف بیماران مواجه و تا سرحد فلاکت در بین این دو ریل فشرده شدند
بیمه ها به جای فرهنگ سازی عمومی و کمک به پزشکان برای ارائه خدمات علمی، بر رضایت مردم متمرکز شدند و مردمی که در وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور همین یک چشمه ارزان خدمات را یافته بودند برای گرفتن خدمات غیرضروری و خارج از گایدلاینها اصرار ورزیده هزینه های سنگینی بر بیمه ها تحمیل کردند اما بیمه ها در پاسخ به این معضل، به جای آموزش مردم و افزایش قدرت عمل پزشکان، قیمت خرید خدمات را پایین آوردند و با سیاست پوپولیستی جلب رضایت مردم، به تدریج موجب انحراف این برنامه از مسیر خود شدند.
متاسفانه و شوربختانه صدای اجرای این برنامه نگون بخت در سراسر کشور بیشتر و بیشتر به گوش میرسد که اگر وظایف و نقش مردم بازهم مورد غفلت یا چشم پوشی عمدی مدیران پوپولیست قرارگیرد به زودی بیمه ها زیر بار هزینه های آن خورد شده و دیناری برای خرید خدمات سلامت نخواهند داشت تا معضلات نظام سلامت روز به روز پیچیده تر و در نهایت نارضایتی عمومی افزایش یابد.
اردوان بهرامی پزشک خانواده
۴ اسفند ۱۴۰۱
کانال قلعه پزشکان DoctorsFarm